top of page
image00043.jpg

Ãœber i-did

 

Mireille (Gründerin & Direktor von i-did) sah, dass ihr kurdischer Freund, ein hochgebildeter Flüchtling, nicht in der Lage war, an unserer Gesellschaft teilzunehmen. Dann Mireille gründete i-did 2009 mit  das ziel: soziale eingliederung durch arbeit. i-did begann als Slow Fashion Label und nach vielen Höhen und Tiefen musste sich etwas ändern.  

 

Dann Ende 2012 Michiel (Direktor von i-did) kam hinzu, der riesige Berg an Textilabfällen war schnell hoch. Wie schön, wenn wir das nach und nach klären können? Dies führte zu unserem schönen recycelten Filz. Zuerst hielten sie uns für verrückt, jetzt Jahre später  Mal sehen, wie viel Schönheit aus alten Textilien gemacht werden kann.

Scroll down anchor

Bei i-did wollen wir nicht nur Menschen, sondern auch Rohstoffen eine zweite Chance geben. Wir alle werfen jedes Jahr etwa 200 Millionen Kilo Textilien in den Restmüll. Wir stellen hochwertige Designprodukte aus recyceltem Filz her; aus Textilien, die sonst weggeworfen würden. Anschließend verwenden wir diesen recycelten Filz, um Designprodukte wie Taschen, Laptophüllen und akustische Innenausstattungsprodukte herzustellen.

 

Blaue Taschen werden beispielsweise aus alten KLM-Uniformen hergestellt. Alle recycelten Filzprodukte werden von Menschen hergestellt, die, aus welchen Gründen auch immer, schon lange nicht mehr oder nie zuvor gearbeitet haben. Aufgrund der guten Beratung und Coaching zu Mitarbeiterkompetenzen finden 70 % der Mitarbeiter schließlich eine bezahlte Anstellung!

Mireille en Michiel.jpg
Ons doel is maximale impact

De sociale en duurzame pijlers zijn de ankers van onze organisatie. Ons uiteindelijke doel is inclusie door middel van werk en het verwerken van reststromen textiel. Door onze volledige focus op maximale impact is ons winstoogmerk slechts een middel. Wat ons betreft is dat de basis naar een betere wereld en de beweging naar een nieuwe economie.

 

Het is voor ons een eervolle taak om bedrijven te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid en de belangrijke rol die ze spelen in de wereld. Elke dag zijn er keuzes om je als bedrijf te verhouden tot mens, maatschappij en milieu. Samenwerking en elkaar inspireren zijn sleutelwoorden om te veranderen naar een toekomst die meer van ons vraagt. Wij zijn graag de boodschappers, de pioniers die de keten in verandering brengen.

Den Haag_uitleg opdracht_productiewerk_2.jpg

Hoe wij werken


Onze organisatie is opgedeeld naar vier verschillende zelfsturende teams. Er is een team productie die ervoor zorgt dat de klantvraag overeenkomt met de voorraden en ontwikkelingen van producten. De productie wordt uitgevoerd door de deelnemers - die lange tijd niet hebben gewerkt. Zij worden ondersteund en begeleid door team sociaal. Dit team coacht de deelnemers actief om hen werknemersvaardigheden bij te brengen. En uiteindelijk uit te laten stromen naar een nieuwe werkgever.

 

Om voldoende vraag te creëren bij klanten en partners– en dus meer impact te maken- zet team business zich in. Ze vertellen ons verhaal, contacten onze klanten en verkennen nieuwe markten. Team Factory maakt de i-did cirkel rond. Zij zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van het vilt, onderzoek en het testen van de productieprocessen.

 

Wij werken vanuit twee locaties in Nederland: Utrecht en Den Haag. Op beide locaties produceren wij onze artikelen en coachen wij ongeveer 80 deelnemers.

 

Een greep uit de organisaties die in onze missie geloven

i-did_logo_vertical.png
bottom of page